Schoorvoetend loop ik het gebouw in. Ik ken er niemand. Ik voel me vreselijk, ik ben een vreemde eend in de bijt hier… Ik voel me totaal niet op mijn gemak.
Ik vraag me af hoeveel mensen me aan zullen gaan staren zometeen met de gedachte in hun hoofd: ‘Ha,ha… moet je haar zien! Die denkt zeker dat haar kind hoogbegaafd is… ‘
Zo onzichtbaar mogelijk stap ik naar binnen. Ik kruip in een hoekje op de achterste rij en ik luister naar Tessa Kieboom. Iemand waarvan ik inmiddels weet dat zij werkelijk een fenomeen is in het land van hoogbegaafdheid.
Stel je nu voor: je hebt een kind en je vindt hem volstrekt normaal zoals hij is. Ok, hij is misschien een soort doolhof waarin je telkens de routes moet uitvinden. Maar ja, heeft niet iedere ouder dat gewoon?
Stel je vervolgens voor dat anderen jouw kind heel anders zien. Zij vinden het gedrag van je kind niet zo ‘normaal’ en vanzelfsprekend. Je krijgt signalen van je oppas, van andere ouders op het schoolplein, van kinderen die komen spelen, en van de juffen en meesters op school. De wereld vindt het blijkbaar wat bijzonder zoals je kind is.
Langzaam maar zeker ontdek je dus dat er “iets” aan de hand is….
Op basis van de opmerkingen van de mensen om je heen en de leerkrachten op school, ontwikkel je een voorzichtig vermoeden dat je kind wel eens ‘meerbegaafd’ zou kunnen zijn. Misschien zelfs hoogbegaafd? Je durft het woord niet in de mond te nemen, want ja, dat voelt als opscheppen en dat is wel het ALLERlaatste wat je wil.
Stel je nu eens voor, dat je na een paar boeken en artikelen te hebben gelezen en een paar websites over hoogbegaafdheid te hebben bekeken bedenkt, dat het misschien wel goed is om eens een lezing te gaan volgen bij iemand die er echt verstand van heeft.
Wat denk je dan? Wat voel je dan?
Terug naar ongeveer 10 jaar geleden…
Tijdens het verhaal van Tessa Kieboom verbaas ik me over alle herkenningspunten. Niet een, niet twee, nee een hele reeks. De schellen vallen me werkelijk van de ogen! En ik verbaas me nog het meest over alle knikkende hoofden van mijn mede toehoorders wanneer ook ikzelf instemmend zit te knikken.
Langzaam maar zeker ontdek ik tijdens deze avond hoe ik precies op deze plaats moest zijn voor mijn kind. Aan het einde ben ik opgelucht, blij, moe én euforisch! Hier vind ik eindelijk de eerste antwoorden.
Daarna ga ik nog meer lezen en zoeken. Nog meer leer ik over het doolhof dat mijn kind echt is. En bovenal leer ik hoe belangrijk het is dat er iemand is die je mee kan nemen. Een eindje het doolhof in, zodat je net wat beter de route weet te ontdekken.
Een van de redenen waarom ik samen met Marianne begon met WijsjedeWeg, is deze zoektocht rondom onze eigen kinderen. We weten uit ervaring hoe spannend en hoe moeilijk het voelt om je vragen te durven stellen. We weten ook hoe groot de opluchting is om herkenning te vinden bij iemand anders.
Trek dus vooral WEL aan de bel.
Bij WijsjedeWeg kun je terecht voor alle informatie die je nodig hebt wanneer je muziekles geeft aan (vermoedelijk) hoogbegaafden. Je hebt gewoon echt meer kennis en achtergrondinformatie nodig om deze leerlingen het beste uit zichzelf te laten halen en lekker in hun vel te kunnen laten zitten tijdens de muziekles.
Want ontdekken moet je zelf doen, maar onderweg is hulp meer dan welkom!
Met onze kennis over hoogbegaafdheid gekoppeld aan muziekonderwijs, leren we je in de cursus MuziekPlus hoe jouw (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling leert en denkt, en hoe je ervoor zorgt dat hij of zij gemotiveerd jouw lessen volgt.
De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer stelt je vragen over:
Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.
Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)
Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal