Wat je allemaal ziet bij een eenvoudige opdracht.
Afgelopen weken was de Sint in het land en ik bedenk altijd wat spelletjes in deze periode. Want er worden wel veel Sinterklaasliedjes gespeeld, maar verder is iedereen vooral druk met cadeaus, surprises, het Sinterklaasjournaal, gedichten bedenken, wie-heeft-wie-getrokken raadsels, en nog veel meer. Je kent het vast wel ;-)
Dus ik dacht: ik verzin een klein puzzeltje, iets eenvoudigs voor het begin van de les. Iets wat ze normaal niet doen, maar niet TE spannend is. Ik ken mijn pappenheimers: vooral in deze tijd van het jaar kan het minste of geringste al voor ‘paniek’ zorgen.
Een klein, rustig opdrachtje haalt kinderen (maar ook volwassenen trouwens ;-)) vanuit de hectiek van alle feestdagen even in een ‘andere’ wereld en een andere concentratie. Tenminste, dat hoop je dan!
De puzzel
Ik had Zie ginds komt de stoomboot in stukjes geknipt en niet gezegd welk muziekstukje het was. De opdracht: leg de 9 stukjes in een logische volgorde. Verder heb ik niets gezegd en nergens geholpen. En dat is echt op je handen zitten trouwens, want wat een strategieën hebben sommige kinderen in huis om jou uit te nodigen toch een handje te helpen ;)
Stiekem had ik een hoop lol en heb ik enorm veel geleerd van wat er zich voor mijn neus allemaal afspeelde!
Alle kinderen gingen zonder uitzondering enthousiast aan de slag. En wat zie je dan allemaal:
Hier word ik zo blij van! Ongelofelijk veel strategieën heb ik gezien om de puzzel te fiksen, hoewel natuurlijk niet altijd de meest logische en muzikale ;-)
Een super eenvoudige opdracht, die leuk is voor de leerlingen, altijd tot resultaat leidt en jou als docent ontzettend veel informatie geeft. Want wat een rijkdom aan divers gedrag ontplooit zich voor je ogen!
Ik schreef al: stiekem had ik een hoop lol, want let op! Al die gevoelige typjes hebben direct door wat je eigenlijk denkt! De kunst is dan ook om nergens, maar dan ook echt nergens een oordeel over te vellen. Al dit gedrag is ok. En als jij vanuit je hart voelt dat deze leerling ok is met alles wat hij of zij is en doet, kweek je diep vertrouwen. En daar gaat het om! Want pas dan kan een leerling zich muzikaal en persoonlijk volledig ontwikkelen. Pas dan zie je wie zo’n leerling echt is en wat zijn potentie zou kunnen zijn.
En nog belangrijker: pas dan hoeft een leerling zich niet als een kameleon te gaan gedragen en zichzelf te verliezen omdat ie zich continu aanpast aan zijn omgeving.
Wat kunnen we (naast de muzikale observaties) verder met dit soort observaties:
Welke vormen van gedrag uit bovenstaand rijtje zijn typisch voor hoogbegaafden denk jij?
Over al die hb-kenmerken en manieren van begeleiden kunnen we nog uren doorgaan. Maar daarvoor hebben we de cursus MuziekPlus ontwikkeld! Heb jij ‘m al gevolgd?
De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer stelt je vragen over:
Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.
Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)
Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal