Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
12 juli 2022

Geen boe of bah


Geen boe of bah kwam eruit. De hele les niet. Grote, donkerbruine ogen keken me intens aan…

Nu gebeurt dit wel vaker, zeker tijdens de allereerste les. Maar meestal breekt op een goed moment toch het ijs en gaat het kind met minimaal een glimlach(je) de deur uit.

Dit meisje niet. Geen woord, geen glimlachje, helemaal NIETS.

De moeder was bij de les en nam het woord voor haar. Zei dat ze verlegen was en het spannend vond. Ja, niet vreemd natuurlijk, als je 7 jaar bent en voor het eerst naar een vreemde juf gaat om een muziekinstrument te leren bespelen.

Tot zover allemaal best logisch.

Het punt is, dit bleef niet beperkt tot de eerste les. Nou vooruit, de derde les hoorde ik wel voor het eerst haar stem en na een aantal weken kon ik een piepklein gesprekje met haar voeren. Er was progressie. Maar het ging niet zoals het bij andere kinderen meestal gaat. Normaal komt het contact echt wel op gang en stelt een kind zich langzamerhand open.

Op een dag stelde ik de moeder voor om een gedeelte van de les op de gang te wachten. Misschien zou dat helpen? Wonder boven wonder vond het meisje dat goed. Ze was blijkbaar toch niet erg bang. Maar er kwam helaas nog steeds vrijwel niets uit.

wijsjedeweg-geenboe-of-bah-kl

De eerste lessen stonden in het teken van de fluit verkennen en spelletjes doen met geluiden en blazen. Je kent het wel. Ze deed alles braaf na. Maar wanneer ik haar vroeg om zelf iets te bedenken, gingen ‘de luikjes’ meteen dicht. Ze zei niks en deed niks. Ze bewoog zelfs niet, het bleef akelig stil…

Zolang ik vroeg om mij na te doen, lukte het. We speelden liedjes met twee tonen, en deden voor- en naspeelspelletjes. Ze ging vooruit, maar zeer traag. Ik had het gevoel dat er VEEL meer in dit meisje zat dan eruit kwam.

Moeder vertelde over thuis, dat ze soms wel eens samen wat speelden. Maar het ging niet van harte. Moeder deed haar best, probeerde routine aan te brengen in het oefenen, hielp mee, of liet het meisje juist zelfstandig oefenen. Regelde dat opa en oma regelmatig geïnteresseerd vroegen naar de muzikale activiteiten van hun kleindochter. Het meisje speelde wel wat, maar vrijwel nooit uit zichzelf.

Toch bleef ze naar les komen, maar liefst vijf jaar lang! Het was voor haarzelf namelijk geen optie om te stoppen. Dat was opmerkelijk, want het ging allemaal nooit van harte. Ze ging wel vooruit en kon na vijf jaar echt leuk spelen. Ze bleek zelfs fantastisch te kunnen improviseren! Ook konden we inmiddels gelukkig gezellig kletsen over van alles en nog wat.

Dit verhaal speelde in de periode dat ik nog weinig over hoogbegaafdheid wist. Ik ontdekte wel dat mijn eigen zoon hoogbegaafd was en zijn proces kende ik natuurlijk. Maar dat leek totaal niet op wat dit meisje liet zien.

Inmiddels kreeg ik ook in de gaten dat ik meer hoogbegaafde kinderen op les had. Leerlingen die bij mijn kinderen op school zaten. Ook hun gedrag was weer anders, ieder kind had zijn eigen verhaal. 

Ik begon geboeid te raken door hun leerprocessen en hun verschillende gedrag, hoewel ik er nog lang niet altijd iets van begreep. Ook bij mijn eigen kinderen niet. Daarom besloot ik een opleiding te gaan volgen over hoogbegaafdheid.

Hoe we erop kwamen weet ik niet meer. Maar vlak voor het moment dat het meisje naar de middelbare school zou gaan en daarom zou stoppen met de muzieklessen, kwam ik met de moeder op het gespreksonderwerp hoogbegaafdheid.

“Oh..”, zei ze, “hoogbegaafdheid... ja daar heb ik laatst een lezing over gevolgd, maar daar hoorde ik eigenlijk niets nieuws. Al die tips helpen toch niet.“

Op dat moment voelde ik iets aankomen... Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg: “Wat bedoel je precies met: ’die tips helpen toch niet’?” En toen kwam het hele verhaal los…

Het verhaal dat ze al jarenlang van alles had geprobeerd, dat school het allemaal niet begreep, dat haar dochters (ze had er twee) nou eenmaal zo’n ‘luie persoonlijkheid’ hadden en dat het op de middelbare school waarschijnlijk allemaal wel goed zou komen. Ze besloot haar verhaal met dat ze het allemaal super vermoeiend vond, dat opvoeden…

Arme moeder... wát een frustratie en verdriet klonken er onder haar woorden…

En ik? Ik had het niet gezien. Ik had het totáal niet door gehad... Ik had op geen enkele manier gezien en er nooit bij stilgestaan dat dit meisje hoogbegaafd zou kunnen zijn. Ze liet me werkelijk op geen enkele manier haar talenten zien. 

En ik wist toen helaas vrijwel niets over de signalen:

de signalen dat een kind zich overweldigd kan voelen
de signalen dat een kind worstelt met leren leren
de signalen waardoor je merkt dat een kind totaal in paniek is... 
Laat staan dat ik wist wat ik kon doen om het kind te helpen. 

Nou ja, iets deed ik waarschijnlijk wel goed, want ze bleef maar liefst vijf (!) jaar lang op les.

Dat was HET moment dat ik besloot dat ik alles, maar dan ook ALLES over hoogbegaafdheid wilde weten. Want dit zou ik me niet weer laten gebeuren!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard