Blog

Vorig artikel
Volgend artikel
29 augustus 2022

Meteen in de stress...


WdwDamesBlauwerand-site

Wat willen jullie hebben achtergelaten, na afloop van een webinar van Wijsjedeweg?


Deze vraag werd ons onlangs gesteld. Een mooie vraag! 


Maar als hoogbegaafde schiet je bij zo’n vraag meteen in de stress :-) 


Waarom??


Omdat er direct “1000” antwoorden en vervolgvragen op ploppen en die schieten allerlei kanten op:

*iets met veel kwartjes willen hebben laten vallen bij onze collega muziekdocenten
*dat we de beladenheid van het woord hoogbegaafd er een beetje hebben afgehaald in de wereld van de muzikanten
*dat we willen meegeven dat hoogbegaafde kinderen gewoon kinderen zijn
*dat hoogbegaafde kinderen dezelfde behoeftes hebben als alle andere kinderen
*dat we mensen een beeld willen geven van wat er eigenlijk allemaal bij hoogbegaafdheid hoort
*dat wat je aan de buitenkant ziet soms misleidend is en iets heel anders kan betekenen dan je denkt
*dat pasklare oplossingen niet werken
*dat voor elke hoogbegaafde maatwerk nodig is
*dat je hoogbegaafde leerling je binnen de kortste keren in de smiezen heeft en precies weet hoe hij of zij jou naar zijn eigen hand kan zetten
*dat we graag mooie gesprekken over hoogbegaafdheid en muziek willen voeren met geïnteresseerde mensen
*dat we mensen aan het denken willen zetten
*dat we oordelen en vooroordelen over hoogbegaafdheid willen ondermijnen
*dat we meer begrip willen kweken voor de de intensiteit van hoogbegaafden


Kortom: eigenlijk willen we alles in een keer kunnen meegeven, al weten we dat dat echt ONMOGELIJK is…


Dus: WELK antwoord moet je dan geven??? :-)


Gelukkig hadden we de vraag gelezen en konden we er even over nadenken ;-)


Het is een mooie vraag, want het antwoord maakt duidelijk waar we voor staan. Wat onze missie is. In de praktijk zien we hoe ingewikkeld en intens het (kinder-) leven van een hoogbegaafde kan zijn en hoe moeilijk het soms is om daar verandering in te brengen zodat een kind lekker in zijn vel kan zitten en gewoon zichzelf kan zijn.


Bij Wijsjedeweg hebben we de droom dat álle muziekdocenten kennis krijgen van hoogbegaafdheid, zodat de hoogbegaafde muziekleerlingen zich gezien, gehoord en begrepen voelen in wie zij zijn tijdens de muziekles.


Hierdoor zullen zij zich (muzikaal) beter kunnen ontwikkelen en kunnen muziekdocenten zich focussen op waar ze super goed in zijn: lesgeven en de liefde voor muziek en instrument overbrengen op hun leerling.


We willen op deze manier een positieve bijdrage leveren aan het bespreekbaar maken van het ‘zijn’ van hoogbegaafden en daarmee de (voor)oordelen en mythes rond de zijnskenmerken van hoogbegaafdheid wegnemen. 


En het mooie is: als mensen vragen wat je doet, dan kun je over hoogbegaafdheid praten als onderdeel van je werk en is het meteen veel minder beladen.


En wij merken vaak dat mensen nieuwsgierig zijn: 

Hoe herken je dan een hoogbegaafde als je weet dat dat niet perse iemand is die uitzonderlijke prestaties levert? Of als je weet dat een hoogbegaafde niet perse goed in leren is?


We voeren telkens weer mooie, open en diepgaande gesprekken met musici en andere mensen over dit thema. Dat is zeer waardevol, want het blijkt zo fijn om mensen tegen te komen die begrijpen hoe jouw ‘hoofd’ werkt en wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren! We krijgen continu positieve reacties op ons werk.


Even terug naar die 1000 antwoorden…

Je kunt je misschien wel voorstellen dat de belevingswereld van de hoogbegaafde dus rijk en intens is. Ook tijdens de muziekles heb je daar mee te maken. Iedere stap die je met je leerling zet, iedere vraag die je stelt, iedere muzikale ervaring die je hoogbegaafde leerling heeft, zet allerlei bewegingen, gevoelens en gedachtestromen in gang.


Dat vraagt geduld, van ons als docent én van de leerling zelf. Geduld om al die antwoorden te verwerken, geduld om mensen mee te nemen in kleinere stappen. Vraag voor vraag, antwoord voor antwoord. En dat maakt ook duidelijk dat er niet voor iedere vraag een pasklaar antwoord is.


Laat dit ons werk nou net zo de moeite waard maken!

Vorig artikel
Volgend artikel
Ik schrijf me in!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard