Blije muziekleerlingen door inzicht in hoogbegaafd gedrag

Sarah

Wil jij met plezier muziekles geven, maar lukt het niet om je slimme leerlingen voldoende te motiveren? Laat ons je helpen.

Wij zijn Anne & Marianne van Wijsjedeweg. Wij zijn specialisten Hoogbegaafdheid & Muziek en onze missie is (vermoedelijk) hoogbegaafde muziekleerlingen laten stralen tijdens hun muziekles.

Met onze kennis over hoogbegaafdheid gekoppeld aan muziekonderwijs, leren we je in 6 webinars hoe jouw (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling leert en denkt, en hoe je ervoor zorgt dat hij of zij gemotiveerd jouw lessen volgt.

 

Meer weten? MuziekPlus

 

Even voorstellen

IMG_1642-bewerkt

Wij zijn Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres. We zijn beide musicus, muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In deze hoedanigheden ervoeren we regelmatig stevige uitdagingen om onze leerlingen én onze eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel konden zitten. Daarom volgden we een opleiding over hoogbegaafdheid. Dat maakte een wereld van verschil. 


Al onze kennis en ervaring laten onze eigen leerlingen en kinderen nu dagelijks groeien en bloeien. Dat gunnen we elke muziekleerling. Daarom startten we in 2021 Wijsjedeweg om via webinars onze expertise te delen met onze collega-muziekdocenten en andere belangstellenden.

Muziek is goud waard!

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar de cursus? Neem een kijkje op MuziekPlus

 

 

"Dank voor de hand-out! Nogmaals ontzettend bedankt voor het inspirerende webinar".
Jildou Renema (saxofoondocent en coördinator KunstKwartier)

"Super en interessant was het! Heeeel herkenbaar allemaal!"
Heleen Pol (viooldocent KunstKwartier)

"Ik ben niet verbaasd dat er zoveel kunstenaars en dichters onder hoogbegaafden zijn. Zij hebben de behoefte om het onzichtbare (van die ijsberg) zichtbaar te maken, tastbaar. Dat voelt als een noodzaak, gewoon uit het verlangen begrepen te worden."
Een deelnemer aan de introductie webinar

"Dank voor jullie leuke in informatieve sessie gisteren! Ik heb een aantal hele goeie tips van jullie gekregen die ik meteen kan toepassen. En ik kijk uit naar de volgende webinar en meer verdieping. Dit zou standaard lesmateriaal moeten zijn op het concervatorium. Het zou ook een hoop schelen als je dit aan het begin van je carrière al weet in plaats van na bijna 30 jaar. Dus dames, op naar Meeuwerderweg 1!"
Hanne van den Broek (pianiste)

"Superleuk, superinteressant, heel herkenbaar en heel duidelijk uitgelegd door julllie beiden!! Complimenten. Ook het vervolg klinkt heel interessant."
Marlies de Jager (fluitiste)

GOUDEN middel

03 augustus 2023

 

wdw-stippen

Hoogbegaafden zijn niet vanzelf gemotiveerd, maar met de juiste begeleiding kun jij ze helpen.


Bij hoogbegaafden gaat muziek maken vaak niet vanzelf. Ze voelen weerstand en soms zelfs angst en paniek als ze nieuwe dingen moeten leren. En ook herhaling vinden ze niet zo leuk. 


Wanneer je een goede muziekdocent treft, met kennis over hoogbegaafdheid, kan elk hoogbegaafd kind zijn weerstand leren overwinnen.


Door de juiste begeleiding tijdens de muziekles leert een hoogbegaafd kind:

  • hoe leren werkt
  • hoe het toch kan doorzetten als het moeilijk wordt
  • en leert het kind andere talenten van zichzelf kennen dan alleen zijn cognitieve talent


En dan is muziek maken echt een GOUDEN middel!


Weet je dat je bij Wijsjedeweg docenten kunt vinden met kennis over hoogbegaafdheid?

Het woordje MAAR

19 juli 2023

 

wdw-vals

Snelle, begaafde denkers zijn niet altijd even gemakkelijk in ‘flow’ te brengen. Opgebouwde overtuigingen staan regelmatig het ‘doen’ in de weg. Je bewust zijn wat je PRECIES zegt tegen je leerling kan een wereld van verschil maken.


Stel: je leerling speelt een muziekstuk en je vindt dat er wel wat meer dynamiek in mag klinken. Je geeft aanwijzingen wat de leerling kan doen om dit te verbeteren. De tweede keer speelt je leerling het inderdaad met veel meer dynamische expressie.


Maar… je leerling speelt wel erg vals. Wat zeg jij dan?


Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter MAAR het was erg vals…
Ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter EN het was vals!
Het was vals, MAAR ik hoorde nu duidelijk dynamische verschillen, dat klonk al veel beter!

Lees hier verder

Muziek is GOUD waard

19 juni 2023

 

Het gebruik van verbeeldingskracht is in de muziek erg belangrijk. De componist heeft melodieën, klankkleuren, ritmische structuren en harmonieën al in zijn hoofd tijdens het proces van creëren. Niet altijd gaaf, of ‘af’, maar er klinkt al muziek voor het oor letterlijk heeft gehoord.


Ook de speler maakt een voorstelling van de klanken van zijn instrument. Een proces van ervaring: luisteren, proberen en steeds het resultaat toetsend aan het innerlijke beeld. Een voortdurend spel van binnen naar buiten en andersom. Muziek is een geweldig middel om het innerlijk van de muzikant in al zijn intensiteit naar buiten te kunnen brengen. Elke keer weer opnieuw als een proces van eb en vloed. Het eindresultaat is vluchtig. Na vertolking is het vervlogen, en begint het hele proces opnieuw.


Voor (beginnende) hoogbegaafde muzikanten een ontdekking en soms ook een teleurstelling. Want het hoogbegaafde kind heeft vaak van nature een grote verbeeldingskracht. Maar het heeft daarmee meteen ook hoge verwachtingen, vooral van zichzelf en dat kan overweldigend zijn. Maar met zorgvuldige begeleiding en een open mind zal muziek je nooit teleurstellen. Het muzikale proces is GOUD waard!


Herkenbaar? 


Maak kennis met de wereld van de snelle denkers!

Wijsjedeweg neemt je mee in de wereld van de hoogbegaafde en hoogsensitieve muziekleerlingen. 


VROEGBOEKKORTING t/m 30 juni 2023

Schrijf je gauw in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

Wdw-goudwaard