Vrijdag 22 september 2023 11.00-12.30 | Introductiewebinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 6 oktober 2023 11.00-12.30 | Webinar Leren leren... | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 3 november 2023 11.00-12.30 | Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 24 november 2023 11.00-12.30 | Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 26 januari 2024 11.00-12.30 | Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 1 maart 2024 11.00-12.30 | Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
Geweest
2023 | ||
Woensdag 22 maart 2023 ochtend | Live presentatie Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor docenten van Het Clockhuys in Haren |
Vrijdag 10 maart 2023 11.00-12.30 | Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
4 maart 2023 0.00 - 12 maart 2023 23.59 | WijsjedeWeg neemt deel aan de 'Week van de hoogbegaafdheid' | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 20 januari 2023 11.00-12.30 | Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
2022 | ||
Vrijdag 9 december 2022 11.00-12.30 | Introductiewebinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 25 november 2022 11.00-12.30 | Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 4 november 2022 11.00-12.30 | Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 30 september 2022 11.00-12.30 |
Webinar Leren leren... | Open voor muziekdocenten |
Zondag 25 september 2022 ochtend en middag |
Bijdrage aan de ledendag voor vereniging ESTA | Exclusief voor leden van de ESTA |
Woensdag 21 september 2022 20.00 - 21.30 |
PILOT Webinar Eerste Hulp Bij Oefenen | Open voor muziekdocenten en ouders van muziekleerlingen |
Vrijdag 9 september 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 10 juni 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 4 maart 2022 11.00-12.15 |
Webinar Flow en meer... | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 18 februari 2022 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 21 januari 2022 11.00-12.15 |
Webinar Executieve functies | Open voor muziekdocenten |
2021 |
||
Woensdag 13 januari 2021 - 13.30-14.00 |
Webinar Hoogbegaafd begrijpen | MBO OA Alfa-College Groningen |
Vrijdag 5 maart 2021 - 11.00-12.15 uur |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor KunstKwartier |
Vrijdag 9 april 2021 - 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor Kunstencentrum In de Klinker |
Vrijdag 16 april 2021 - 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Exclusief voor Cultuurcentrum Hogeland |
Woensdag 21 april 2021 - 14.00-15.00 |
Webinar Talentontwikkeling | Exclusief voor CBS De Wegwijzer Bellingwolde |
Vrijdag 21 mei 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 11 juni 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 27 augustus 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 17 september 2021 11.00-12.15 |
Webinar Leren leren... |
Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 8 oktober 2021 11.00-12.15 |
Webinar De gemotiveerde leerling | Open voor muziekdocenten |
Maandag 1 november 2021 15.00 - 16.30 |
Webinar Creativiteit en intensiteit in het spel van het jonge kind | WijsjedeWeg is te gast in het webinar Het kind in de groep van Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong. Exclusief voor deelnemers van de module Aanbod en Aanpak |
Vrijdag 12 november 2021 11.00-12.15 |
Webinar Perfectionisme en faalangst | Open voor muziekdocenten |
Vrijdag 10 december 2021 11.00-12.15 |
Introductie webinar Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen! | Open voor muziekdocenten |
Onlangs was het de 'Dag van het (Muzikale) Gezin'. En ja, wij zijn een muzikaal gezin. Er wordt hier dagelijks gemusiceerd. Dat vinden mensen heel vanzelfsprekend. Ik niet!
Deze mensen willen zelf ook graag dat er muziek wordt gemaakt in huis, maar zien er soms tegenop. Kinderen op les, dagelijks oefenen, de (financiële) investering… Zou dat allemaal wel lukken? En is het dat allemaal wel waard?, vragen ze zich af.
Logische gedachten. Ik had ze destijds ook, vertel ik dan.
Als ik dat zeg, kijken ze me heel verbaasd aan.
Huh, hoezo?? Jij??
Jouw kinderen zijn toch zo muzikaal?
En met zulke ouders is dat toch helemaal geen probleem
Alsof leren muziek maken vanzelf gaat als je maar muzikale genen hebt en je ouders verstand van muziek hebben.
Beste mensen, zo zit het dus niet…
Als in jouw gezin muziek maken ‘met de paplepel wordt ingegoten’ betekent dat niet automatisch dat er niet gewerkt hoeft te worden. Talent is wat anders dan: ‘het gaat vanzelf’!
Je moest eens weten…
Wij zijn een gewoon gezin. Met ‘ups’ en ‘downs’, met dagen dat het even niet lukt, met boze buien, met ‘vandaag-geen-zin-dagen’ en met regelmatig ‘niet-helpende gedachten’. Echt, net als iedereen.
Maar…. er is altijd hoop!
Want er is gewoon werk aan de winkel. Werk voor je kind en werk voor jou als ouder. Niks meer en niks minder! En dat gaat met vallen en opstaan. Je hebt veel vertrouwen en geduld nodig, en doorzettingsvermogen.
En heb je hoogbegaafde kinderen? Dan is er nog wat meer nodig. Dat is zeker wat complexer, maar ook weer niet heel erg anders.
Maar wat er vooral nodig is:
GENIETEN!
Vergeet niet regelmatig stil te staan en te genieten van alle mooie muzikale momenten en persoonlijke kleine en grote overwinningen. Dat maakt het iedere dag weer waard om ervoor te gaan!
Zo simpel is het.
En dan gaan die muzikale genen z’n werk wel doen en kan je nog meer genieten!
Het lijkt erop dat hoogbegaafdheid een onderwerp is dat heel dicht bij kunstenaars staat. Een van de deelnemers aan de introductiewebinar verwoordde het als volgt:
“Ik ben niet verbaasd dat er zoveel kunstenaars en dichters onder hoogbegaafden zijn. Zij hebben de behoefte om het onzichtbare zichtbaar te maken, tastbaar. Dat voelt als een noodzaak, gewoon uit het verlangen begrepen te worden."
En dit verbaast ons bij Wijsjedeweg ook niet! De afgelopen jaren hebben wij onszelf in beweging gezet met kennis over hoogbegaafdheid en zijn we gegroeid van ‘onbewust bekwame’ muziekdocenten naar ‘bewust bekwame’.
Wij ervaren het als een grote rijkdom om al onze opgedane kennis te mogen delen met zoveel muziekdocenten en andere belangstellenden!
Op 2 juni a.s. kun je weer een introductiewebinar bij ons volgen. Zien we je dan?
‘Juf, ik snap deze noten allemaal niet... Ik kan er helemaal niks van. Het is echt veel te moeilijk voor mij!’
Een orkest organiseert een meespeeldag voor jonge muzikanten. Ik motiveer een aantal van mijn leerlingen om daaraan mee te doen, waaronder mijn (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling Maartje. Ik gun ze allemaal van harte om te ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van zo’n machtige machine. Hiervoor moet natuurlijk wel iets gebeuren. Het lesboek gaat even aan de kant. Er worden de komende weken alleen nog orkestpartijen geoefend.
Maartje zit zichzelf meteen enorm in de weg. Ze ziet allerlei beren en tijgers. Ze kan zich maar moeilijk voorstellen dat zij straks kan meespelen in zo’n orkest en vindt de partijen ‘raar’ omdat ze de melodie niet hoort. Eigenlijk mist ze het overzicht over de muziek en over de situatie van die meespeeldag.
Ze zet al haar overtuigingen in om eronderuit te komen en ze doet alles om zich niet over te geven aan de muziek. Ze denkt:
Het lijkt erop dat Maartje zich nogal ongemakkelijk voelt, alles aan haar laat zien dat ze er ‘geen zin’ in heeft.
Inmiddels weet ik dat haar gedrag hetzelfde betekent als het niet aangaan van een uitdaging. Ik weet dat ze dit kan. Ik weet ook, dat ze een hele club dansende beren op haar weg ziet. Wat ik ook weet is dat ze er uiteindelijk enorm van gaat genieten. Natuurlijk kan ik van alles uitleggen, maar dat helpt op dit moment niet. Daarom besluit ik haar een opdracht te geven…
Nieuwsgierig hoe je met zo’n hoogbegaafde Maartje kunt omgaan??
Ga dan naar de blogpagina en lees het hele verhaal “Maartje en het orkest’!