Cursus: 'Ik wil het niet leren, ik wil het kunnen!'

Als muziekdocent zie je regelmatig potentieel (muzikaal) talent bij je leerlingen, maar het blijkt soms nog best moeilijk om deze kinderen te motiveren dat talent te ontwikkelen. Weinig oefenen, vlug spelen en snel afgeleid zijn kunnen dan je les behoorlijk ontregelen.

In de vijf verdiepende webinars van onze cursus richten we ons in de eerste plaats op hoogbegaafde leerlingen, omdat deze kinderen vaak moeilijk te peilen zijn, lastig gemotiveerd te houden en vaker af dreigen te haken. Bovendien zijn wij ervan overtuigd dat het percentage hoogbegaafde leerlingen bij alle kunstvormen hoger ligt dan op een gemiddelde andere plek. Dan is kennis over wat deze kinderen beweegt gewoon onmisbaar om fijn les te kunnen geven.

Maar: ‘gedrag is gedrag’! Ook voor de niet-hoogbegaafde leerlingen zul je zeker iets aan deze kennis hebben. WijsjedeWeg-review-vooroordeel

Ben jij nieuwsgierig naar de gedachtengangen, de overtuigingen, de kwetsbaarheden, de grillen en de grollen van jouw leerlingen? Wil jij bewust omgaan met het gedrag en de wensen van je leerlingen? Voel je van harte uitgenodigd om alle vijf de webinars als cursus bij te wonen.

 

De cursus bestaat uit onze vijf verdiepende webinars

Leren leren... Een term die we vaker horen. Maar wat houdt het nou precies in? Wat te doen als een leerling uitdagingen niet aan durft te gaan? Wat is een leerkuil?

De gemotiveerde leerling! Hoe hou je een leerling gemotiveerd om zijn potentiele talenten in te zetten? Over de belangrijke rol van de goede complimenten en het verschil tussen inzet en talent.

Perfectionisme en faalangst Waar komt perfectionisme en faalangst vandaan? Hoe kun je van perfectionisme gebruik maken? Wanneer kies je voor perfectionisme? Wat zit er achter faalangst?

Executieve functies Een verzameling vaardigheden die je inzet als 'dirigent' van je leven. Onmisbare kennis om een (hoogbegaafd) kind te ondersteunen bij zijn muzikale ontwikkeling.

Flow en meer... Een talent in actie! De les vliegt voorbij. Hoe kun je als docent een ontwikkelingsgerichte houding stimuleren?

 

Cursus

 

 

Ik schrijf me in voor MuziekPlus!
Ik wil graag op de hoogte blijven en tips ontvangen

NIEUW

01 december 2024

 

Wdw-MW-goudgunnenDOE

De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer stelt je vragen over:

  • de instrumentkeuze van je kind
  • doelen die gesteld worden
  • oefenen en uitdagingen

Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.

Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!

NIEUW!! De Muziekwijzer

27 november 2024

 

Wdw-MW-nieuw

Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)

Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!

Een beetje troosten helpt niet

30 juni 2024

 

wdw-troosten

Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.

Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:

  • zou de muziek net iets te moeilijk voor hem zijn?
  • had hij geen zin om mee te doen, maar durfde hij dat niet te zeggen?
  • zou hij zich hier helemaal verloren voelen? In een onbekend gebouw tussen alleen maar onbekende mensen?
  • zou het misschien allemaal TE spannend zijn?

Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.

Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!

Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?

  • Ervaar jij ook zo’n zoektocht in het begeleiden van je hoogbegaafde kind?
  • Wil je meer achtergronden weten over waarom sommige kinderen zo snel van de kaart zijn?
  • Wil je weten hoe je ze kunt motiveren en hoe je kunt werken aan succeservaringen?

Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!

Lees  HIER de uitgebreide versie van dit verhaal