Muziekwijzer

Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
Wdw-muziekwijzerfoto
Om muziekles plezierig te laten zijn, is hulp en begeleiding van ouders en muziekdocent cruciaal. Maar wat heb je dan te doen als ouder? En hoe zorg je ervoor dat je niet op een dood punt terechtkomt en je enige conclusie is: we kunnen maar beter stoppen met muziekles?

Doe de Muziekwijzer!

De Muziekwijzer helpt ouder, kind en muziekdocent om gezamenlijk in gesprek te gaan over wat je kunt doen om muziekles leuk te laten zijn én te houden. Gezamenlijk wil zeggen: kind, ouder en muziekdocent sámen. Alle drie speel je je eigen, belangrijke rol in dit proces.

 JA, DOE MIJ DE MUZIEKWIJZER!

Muziek is GOUD waard. Een muziekinstrument kunnen bespelen is echt fantastisch! Door je te uiten via muziek maak je gebruik van een prachtige, diepgaande taal die je non-verbaal kan delen met je luisteraars en medemuzikanten. Muziek legt ook op een natuurlijke manier contact met je lijf, je emoties en gevoelens. Dat werkt positief, je wordt blij of raakt ontroerd door muziek.

Maar ook negatieve gevoelens worden aangeraakt, bijvoorbeeld als je iets heel moois wilt kunnen spelen maar het lukt je nog niet. Dan kan je je gefrustreerd voelen, verdrietig of zelfs boos. Wanneer je leert om daar zelfregulerend mee om te gaan, is muziek echt fantastisch!

Veel hoogbegaafde kinderen voelen zich prettig als ze muziek maken en zijn gedreven om een instrument te leren bespelen. Tegelijkertijd kunnen ze snel gefrustreerd raken als iets niet lukt, en zijn hun emoties en gevoelens intens en diepgaand. Leerkuilen, oefenstrategiën en frustratiegevoelens zijn dingen waar het hoogbegaafde kind nogal eens van schrikt en waardoor het verstrikt raakt in het gevoel van: ‘Ik leer het nooooooit!’.

Dit heeft tot gevolg dat de muzieklessen en het oefenen op een instrument niet altijd even ‘soepel’ verlopen. Het kan er soms heftig aan toe gaan! Dat is op zich niet erg, want ook hoogbegaafde kinderen hebben veel te leren.

Ouders
Maar voor ouders is het niet altijd gemakkelijk om mee om te gaan. Bovendien voelen zij zich vaak ongemakkelijk om naar de muziekdocent toe te stappen om hun kind ‘uit te leggen’ als het gefrustreerd thuis komt. Want ja, je wilt toch echt niet opscheppen als je kind vindt dat het allemaal te ‘langzaam’ gaat of te ‘saai’ is? Maar je wilt wel graag op een fijne manier de situatie kunnen bespreken. Waar moet je het dan eigenlijk precies over hebben?

Muziekdocenten
Ook voor muziekdocenten is het niet altijd even simpel. Zij zijn meestal didactisch uitstekend onderlegd en creatief in het bedenken van oplossingen, maar weten vaak weinig of niets over hoogbegaafdheid. Hoewel ze doorgaans zeer betrokken zijn bij hun leerlingen, weten ze niet altijd wat ze aan moeten met hun hoogbegaafde leerlingen om ze goed te begeleiden.

Ervaringen met de Muziekwijzer

“Ik realiseer me nu pas dat ik een gevoel koppelde aan mijn instrument. Maar dat is oneerlijk eigenlijk. Want ik wilde dat gevoel van frustratie wel graag kwijt, maar mijn instrument absoluut niet! Dat die in mijn hart zat, was de belangrijkste reden om door te zetten. Ook al kwam die frustratie steeds (en nog wel eens) voorbij.” - Joachim (20 jaar) “Ik heb geleerd dat, ook al is een leerling heel enthousiast op de les, het desondanks heel belangrijk is om geregeld te bevragen of er wensen zijn; open vragen wat goed bevalt en wat minder, want voor een jonge leerling is dat een beetje lastig om zelf aan te geven. (Op een gegeven moment ontstaat er toch een lesstramien; dit gebeuren stimuleert mij om meer na te blijven denken over uitdaging en afwisseling.)”


Om muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen succesvol te laten zijn is het cruciaal dat er goede hulp en begeleiding van ouders en muziekdocent voorhanden is. Kind, ouder en muziekdocent, alle drie spelen ze hun eigen, belangrijke rol. En wanneer ze op een goede manier sámenwerken, kan muziek maken voor alle partijen ontspannend, leuk en tegelijkertijd uitdagend zijn. 

Maar wat heb je precies te onderzoeken en te bespreken als ouder en muziekdocent?

Doe onderzoek en ga in gesprek aan de hand van de Muziekwijzer!

JA, IK WIL DIE MUZIEKWIJZER!

In gesprek met elkaar

Met de vragen en overwegingen die in de Muziekwijzer staan, kunnen alle partijen gemakkelijk met elkaar in gesprek gaan EN in gesprek blijven. Dat is belangrijk voor alle kinderen die gemotiveerd zijn om hun instrument te leren bespelen.

Deze handige gesprekstool biedt je handvatten om te ontdekken waar het al goed gaat (!) en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer stelt onder meer vragen over:

Bovendien reikt de Muziekwijzer meerdere kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.

Via de Muziekwijzer kom je er achter wanneer muziek maken GOUD waard is voor hoogbegaafden!

IK WIL DIE MUZIEKWIJZER!

NIEUW

01 december 2024

 

Wdw-MW-goudgunnenDOE

De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer stelt je vragen over:

  • de instrumentkeuze van je kind
  • doelen die gesteld worden
  • oefenen en uitdagingen

Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.

Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!

De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!

NIEUW!! De Muziekwijzer

27 november 2024

 

Wdw-MW-nieuw

Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)

Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!

Een beetje troosten helpt niet

30 juni 2024

 

wdw-troosten

Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.

Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:

  • zou de muziek net iets te moeilijk voor hem zijn?
  • had hij geen zin om mee te doen, maar durfde hij dat niet te zeggen?
  • zou hij zich hier helemaal verloren voelen? In een onbekend gebouw tussen alleen maar onbekende mensen?
  • zou het misschien allemaal TE spannend zijn?

Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.

Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!

Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?

  • Ervaar jij ook zo’n zoektocht in het begeleiden van je hoogbegaafde kind?
  • Wil je meer achtergronden weten over waarom sommige kinderen zo snel van de kaart zijn?
  • Wil je weten hoe je ze kunt motiveren en hoe je kunt werken aan succeservaringen?

Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!

Lees  HIER de uitgebreide versie van dit verhaal