De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel!
Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden ervaren ze soms stevige uitdagingen om hun leerlingen en hun eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten.
“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde.
“Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien.
Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren met je doet en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg te starten bij muziekdocenten. Onze eigen kinderen groeien en bloeien door muziek en dat gunnen we echt ieder kind!
Inmiddels hebben we allebei de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo gevolgd en zijn we officieel Specialist Hoogbegaafdheid. Maar dat is voor ons niet bepaald het eindpunt, maar juist een start. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk maar heel weinig weet. In de praktijk zie je hoe ingewikkeld en intens het (kinder-) leven van een hoogbegaafde kan zijn en hoe moeilijk het soms is om daar verandering in te brengen zodat een kind lekker in zijn vel kan zitten en gewoon zichzelf kan zijn.
Wij hebben ons daarom als doel gesteld om kinderen, ouders en collega’s te helpen inzicht te krijgen in hoogbegaafdheid zodat alle hoogbegaafde kinderen de kans krijgen om gewoon zichzelf te kunnen zijn en zich beter te kunnen ontwikkelen. Laat elke hoogbegaafde stralen!
Anne vertelt over Marianne:
Marianne is enorm geduldig en altijd de rust zelve. Ze kan niet alleen goed observeren, ze kijkt ook echt achter dat wat ze ziet.
Marianne heeft de scherpe blik van een adelaar. Ze overziet het geheel terwijl ze tegelijk kan inzoomen op details. Zo weet ze met ogenschijnlijk gemak tot de kern van een probleem door te dringen. Ondertussen houdt ze het overzicht vanuit haar paraplu-visie en brengt ze op een vanzelfsprekende manier structuur aan in iedere chaos die zich voordoet.
Elk kind wordt door Marianne serieus genomen omdat ze ziet wat er nodig is om stappen verder te komen. Marianne kent van zeer dichtbij het geploeter en geworstel, maar ook de rijkdom van de grote potentie van hoogbegaafden. Een kind voelt zich door haar onmiddellijk gezien en begrepen.
Trouwens, volwassenen weet ze ook precies te horen. En wanneer ze voelt dat er een opening is, schroomt ze niet om die te pakken. Die opening is voor haar het moment om precies dat aan te reiken (een opmerking, een vraag, een boekentip) wat er nodig is.
Bij Marianne kun je gewoon zijn wie je bent!
Marianne Heeres www.muziekopmaatzuidhorn.nl
Zoek je een coach voor je (hoog)begaafde kind? Zodat het lekker in z'n vel kan zitten, z'n talenten leert kennen en uitdagingen aan durft te gaan? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek en bekijk de website van Muziek op Maat Zuidhorn voor meer informatie.
Marianne vertelt over Anne:
Anne is spontaan en zeer energiek. Ze weet voor elk probleem een creatieve oplossing te vinden. Naast een luisterend oor, voelt ze goed en snel aan wat je bedoelt. Een gesprek gaat daardoor vaak meteen de diepte in. Ze heeft gevoel voor humor en schept graag een vrolijke en fijne sfeer.
Hoogbegaafdheid is haar niet vreemd. Haar hele gezin heeft er mee te maken en dat maakt dat ze super goed snapt en aanvoelt waar een hoogbegaafde mee worstelt én wat diegene nodig heeft.
Bij Wijsjedeweg wordt Anne gedreven door haar motto:
“Het ware verhaal over hoogbegaafdheid moet de wereld in”
Hoogbegaafden hebben niet zomaar een makkelijk leven omdat ze hoogbegaafd zijn. De wereld om hen heen sluit vaak niet aan bij hun belevingswereld. Onbegrip ligt dagelijks op de loer en dat kan soms nare gevolgen hebben.
Hoe mooi zou het zijn wanneer de wereld beter op de hoogte is van waar een hoogbegaafde mee bezig is en hoe hij of zij het leven ervaart?
Anne zet zich vol overgave in om de kennis over hoogbegaafdheid te verspreiden. Dat doet ze bij Wijsjedeweg, bij haar celloleerlingen en eigenlijk bij iedereen die wil luisteren :-)
Ze verbindt graag mensen en dat doet ze op een hele natuurlijke manier. Ze weet niet alleen haar leerlingen uit te dagen en via haar creativiteit aan te sporen, maar ook de deelnemers aan de webinars bij Wijsjedeweg.
Anne weet bij iedere hoogbegaafde een snaar te raken!
Anne Vos -van Dijk www.muziekvos.nl
De Muziekwijzer is handige gesprekstool die je handvatten geeft om te ontdekken waar het al goed gaat (!) tijdens de muzieklessen en wat je (nog meer) kunt doen en met elkaar kunt bespreken om muziekles geen flop te laten worden maar een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer stelt je vragen over:
Bovendien reikt de Muziekwijzer kansen en overwegingen aan om door te zetten als het op enig moment moeilijk is. Hierdoor krijg je beter zicht op oplossingen bij allerlei situaties die spelen tijdens de muziekles en thuis.
Doe de Muziekwijzer en maak van muziekles een GOUDEN ervaring!
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk. Nu is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Per 1 dec voor iedereen verkrijgbaar. Nog heel even geduld dus ;-)
Handige gesprekstool voor succesvolle muzieklessen aan hoogbegaafde kinderen.
De Muziekwijzer werd in november voor het eerst getoond in ‘Hoogbegaafd-het Magazine’, het mooie, nieuwe tijdschrift van Kristel van Eijk.
Per 1 dec 2024 is ie voor iedereen verkrijgbaar!
Na ongeveer 10 minuten spelen, barst hij in snikken uit. Hij kan niet meer stoppen. Een beetje troosten helpt niet. De tranen blijven komen.
De dirigent zet hem even apart zodat hij verder kan met de rest van de groep.
Ik speel mee met een groepje leerlingen in een orkestje. Na een paar minuten laat ik de repetitie voor wat het is en zoek ik dit jongetje op.
Verstijfd zit hij op een stoel in een hoekje. Zijn adem zit hoog, zijn schouders zijn opgetrokken, zijn mond stijf dicht, hij wil niet laten zien dat hij huilt.
Dit jongetje ken ik helemaal niet, ik weet helemaal niet wat er zou kunnen spelen. Toch vliegen allerlei gedachten -die helemaal niet hoeven te kloppen- door mijn hoofd:
Ergens heb ik het onbestemde gevoel dat hier zomaar nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Het heeft geen zin om iets meer te vragen aan hem. Hij is op dit moment zo dichtgeklapt dat hij niet in staat is om logisch na te denken. Zijn brein zit op slot.
Als we buiten staan, komt zijn moeder er al aan rijden. Hij stort zich snikkend in haar armen. Moeder zegt terloops tegen me: ‘Hier was ik al bang voor, en we zijn zo bezig met de leerkuil…’ Op dat moment vallen er bij mij ongelooflijk veel kwartjes. Het klopt, hier is meer aan de hand!
Juf en moeder weten dat hij deze muziek KAN spelen en gunnen hem een super samenspeelervaring. Maar HOE begeleid je dit kind naar een succeservaring?
Voel je welkom bij Wijsjedeweg om te ontdekken wat jij kan doen om deze kinderen te helpen!
Lees HIER de uitgebreide versie van dit verhaal