De belevingswereld van de hoogbegaafde is intens en dat zorgt soms voor flinke dynamiek tijdens de muziekles en thuis aan de keukentafel!
Anne Vos-van Dijk en Marianne Heeres zijn beide musicus en muziekdocent en bovendien zelf ouders van hoogbegaafde kinderen. In beide hoedanigheden ervaren ze soms stevige uitdagingen om hun leerlingen en hun eigen kinderen zo te begeleiden dat ze lekker in hun vel kunnen zitten.
“Wat zou het toch heerlijk zijn als ik mijn kind niet altijd overal hoef uit te leggen”, verzuchtte Anne op een dag tegen Marianne. Dat was het moment dat het zaadje van Wijsjedeweg ontkiemde.
“Hoe fijn zou het zijn als de omgeving van ieder hoogbegaafd kind weet hoe hoogbegaafdheid werkt en hoe je de uitdagingen die dat met zich meebrengt kunt aanpakken?”, bedacht Marianne. Het idee van Wijsjedeweg begon te groeien.
Omdat we uit eigen ervaring weten wat musiceren met je doet en omdat in onze gezinnen iedere dag muziek klinkt, besloten we Wijsjedeweg te starten bij muziekdocenten. Onze eigen kinderen groeien en bloeien door muziek en dat gunnen we echt ieder kind!
Inmiddels hebben we allebei de opleiding tot Zelfstandig Talentbegeleider bij Novilo gevolgd en zijn we officieel Specialist Hoogbegaafdheid. Maar dat is voor ons niet bepaald het eindpunt, maar juist een start. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk maar heel weinig weet. In de praktijk zie je hoe ingewikkeld en intens het (kinder-) leven van een hoogbegaafde kan zijn en hoe moeilijk het soms is om daar verandering in te brengen zodat een kind lekker in zijn vel kan zitten en gewoon zichzelf kan zijn.
Wij hebben ons daarom als doel gesteld om kinderen, ouders en collega’s te helpen inzicht te krijgen in hoogbegaafdheid zodat alle hoogbegaafde kinderen de kans krijgen om gewoon zichzelf te kunnen zijn en zich beter te kunnen ontwikkelen. Laat elke hoogbegaafde stralen!
Anne vertelt over Marianne:
Marianne is enorm geduldig en altijd de rust zelve. Ze kan niet alleen goed observeren, ze kijkt ook echt achter dat wat ze ziet.
Marianne heeft de scherpe blik van een adelaar. Ze overziet het geheel terwijl ze tegelijk kan inzoomen op details. Zo weet ze met ogenschijnlijk gemak tot de kern van een probleem door te dringen. Ondertussen houdt ze het overzicht vanuit haar paraplu-visie en brengt ze op een vanzelfsprekende manier structuur aan in iedere chaos die zich voordoet.
Elk kind wordt door Marianne serieus genomen omdat ze ziet wat er nodig is om stappen verder te komen. Marianne kent van zeer dichtbij het geploeter en geworstel, maar ook de rijkdom van de grote potentie van hoogbegaafden. Een kind voelt zich door haar onmiddellijk gezien en begrepen.
Trouwens, volwassenen weet ze ook precies te horen. En wanneer ze voelt dat er een opening is, schroomt ze niet om die te pakken. Die opening is voor haar het moment om precies dat aan te reiken (een opmerking, een vraag, een boekentip) wat er nodig is.
Bij Marianne kun je gewoon zijn wie je bent!
Marianne Heeres www.muziekopmaatzuidhorn.nl
Zoek je een coach voor je (hoog)begaafde kind? Zodat het lekker in z'n vel kan zitten, z'n talenten leert kennen en uitdagingen aan durft te gaan? Neem dan contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek en bekijk de website van Muziek op Maat Zuidhorn voor meer informatie.
Marianne vertelt over Anne:
Anne is spontaan en zeer energiek. Ze weet voor elk probleem een creatieve oplossing te vinden. Naast een luisterend oor, voelt ze goed en snel aan wat je bedoelt. Een gesprek gaat daardoor vaak meteen de diepte in. Ze heeft gevoel voor humor en schept graag een vrolijke en fijne sfeer.
Hoogbegaafdheid is haar niet vreemd. Haar hele gezin heeft er mee te maken en dat maakt dat ze super goed snapt en aanvoelt waar een hoogbegaafde mee worstelt én wat diegene nodig heeft.
Bij Wijsjedeweg wordt Anne gedreven door haar motto:
“Het ware verhaal over hoogbegaafdheid moet de wereld in”
Hoogbegaafden hebben niet zomaar een makkelijk leven omdat ze hoogbegaafd zijn. De wereld om hen heen sluit vaak niet aan bij hun belevingswereld. Onbegrip ligt dagelijks op de loer en dat kan soms nare gevolgen hebben.
Hoe mooi zou het zijn wanneer de wereld beter op de hoogte is van waar een hoogbegaafde mee bezig is en hoe hij of zij het leven ervaart?
Anne zet zich vol overgave in om de kennis over hoogbegaafdheid te verspreiden. Dat doet ze bij Wijsjedeweg, bij haar celloleerlingen en eigenlijk bij iedereen die wil luisteren :-)
Ze verbindt graag mensen en dat doet ze op een hele natuurlijke manier. Ze weet niet alleen haar leerlingen uit te dagen en via haar creativiteit aan te sporen, maar ook de deelnemers aan de webinars bij Wijsjedeweg.
Anne weet bij iedere hoogbegaafde een snaar te raken!
Anne Vos -van Dijk www.muziekvos.nl
Onlangs was het de 'Dag van het (Muzikale) Gezin'. En ja, wij zijn een muzikaal gezin. Er wordt hier dagelijks gemusiceerd. Dat vinden mensen heel vanzelfsprekend. Ik niet!
Deze mensen willen zelf ook graag dat er muziek wordt gemaakt in huis, maar zien er soms tegenop. Kinderen op les, dagelijks oefenen, de (financiële) investering… Zou dat allemaal wel lukken? En is het dat allemaal wel waard?, vragen ze zich af.
Logische gedachten. Ik had ze destijds ook, vertel ik dan.
Als ik dat zeg, kijken ze me heel verbaasd aan.
Huh, hoezo?? Jij??
Jouw kinderen zijn toch zo muzikaal?
En met zulke ouders is dat toch helemaal geen probleem
Alsof leren muziek maken vanzelf gaat als je maar muzikale genen hebt en je ouders verstand van muziek hebben.
Beste mensen, zo zit het dus niet…
Als in jouw gezin muziek maken ‘met de paplepel wordt ingegoten’ betekent dat niet automatisch dat er niet gewerkt hoeft te worden. Talent is wat anders dan: ‘het gaat vanzelf’!
Je moest eens weten…
Wij zijn een gewoon gezin. Met ‘ups’ en ‘downs’, met dagen dat het even niet lukt, met boze buien, met ‘vandaag-geen-zin-dagen’ en met regelmatig ‘niet-helpende gedachten’. Echt, net als iedereen.
Maar…. er is altijd hoop!
Want er is gewoon werk aan de winkel. Werk voor je kind en werk voor jou als ouder. Niks meer en niks minder! En dat gaat met vallen en opstaan. Je hebt veel vertrouwen en geduld nodig, en doorzettingsvermogen.
En heb je hoogbegaafde kinderen? Dan is er nog wat meer nodig. Dat is zeker wat complexer, maar ook weer niet heel erg anders.
Maar wat er vooral nodig is:
GENIETEN!
Vergeet niet regelmatig stil te staan en te genieten van alle mooie muzikale momenten en persoonlijke kleine en grote overwinningen. Dat maakt het iedere dag weer waard om ervoor te gaan!
Zo simpel is het.
En dan gaan die muzikale genen z’n werk wel doen en kan je nog meer genieten!
Het lijkt erop dat hoogbegaafdheid een onderwerp is dat heel dicht bij kunstenaars staat. Een van de deelnemers aan de introductiewebinar verwoordde het als volgt:
“Ik ben niet verbaasd dat er zoveel kunstenaars en dichters onder hoogbegaafden zijn. Zij hebben de behoefte om het onzichtbare zichtbaar te maken, tastbaar. Dat voelt als een noodzaak, gewoon uit het verlangen begrepen te worden."
En dit verbaast ons bij Wijsjedeweg ook niet! De afgelopen jaren hebben wij onszelf in beweging gezet met kennis over hoogbegaafdheid en zijn we gegroeid van ‘onbewust bekwame’ muziekdocenten naar ‘bewust bekwame’.
Wij ervaren het als een grote rijkdom om al onze opgedane kennis te mogen delen met zoveel muziekdocenten en andere belangstellenden!
Op 2 juni a.s. kun je weer een introductiewebinar bij ons volgen. Zien we je dan?
‘Juf, ik snap deze noten allemaal niet... Ik kan er helemaal niks van. Het is echt veel te moeilijk voor mij!’
Een orkest organiseert een meespeeldag voor jonge muzikanten. Ik motiveer een aantal van mijn leerlingen om daaraan mee te doen, waaronder mijn (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling Maartje. Ik gun ze allemaal van harte om te ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van zo’n machtige machine. Hiervoor moet natuurlijk wel iets gebeuren. Het lesboek gaat even aan de kant. Er worden de komende weken alleen nog orkestpartijen geoefend.
Maartje zit zichzelf meteen enorm in de weg. Ze ziet allerlei beren en tijgers. Ze kan zich maar moeilijk voorstellen dat zij straks kan meespelen in zo’n orkest en vindt de partijen ‘raar’ omdat ze de melodie niet hoort. Eigenlijk mist ze het overzicht over de muziek en over de situatie van die meespeeldag.
Ze zet al haar overtuigingen in om eronderuit te komen en ze doet alles om zich niet over te geven aan de muziek. Ze denkt:
Het lijkt erop dat Maartje zich nogal ongemakkelijk voelt, alles aan haar laat zien dat ze er ‘geen zin’ in heeft.
Inmiddels weet ik dat haar gedrag hetzelfde betekent als het niet aangaan van een uitdaging. Ik weet dat ze dit kan. Ik weet ook, dat ze een hele club dansende beren op haar weg ziet. Wat ik ook weet is dat ze er uiteindelijk enorm van gaat genieten. Natuurlijk kan ik van alles uitleggen, maar dat helpt op dit moment niet. Daarom besluit ik haar een opdracht te geven…
Nieuwsgierig hoe je met zo’n hoogbegaafde Maartje kunt omgaan??
Ga dan naar de blogpagina en lees het hele verhaal “Maartje en het orkest’!